12.12.2025
Ako si nastaviť kariérne ciele na ďalší rok (a konečne ich aj splniť)
Prelom rokov je pre mnohých časom bilancovania a zároveň ideálna príležitosť nastaviť si nové ciele. My sa v tomto článku budeme venovať tým kariérnym, aby si ich vedel nastaviť, skontrolovať aj reálne splniť. Pretože mať jasne definované, čo chceš, je prvý krok k výsledkom.
A aby neostalo len pri pekných predsavzatiach, pomôže ti SMART metóda. Hovorí, že ciele musia byť Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Time-bound. To v preklade do slovenčiny znamená, že ciele musia byť špecifické, merateľné, dosiahnuteľné, relevantné a časovo ohraničené. Poďme na to krok za krokom.

1. Urob si inventúru a prehodnoť uplynulý rok
Skôr než si nastavíš nové pracovné ciele, pozri sa, kde vlastne stojíš. Je to ako v špedícii. Ak nevieš, odkiaľ ide náklad a kam ho doručiť, nemôžeš vybrať najrýchlejšiu trasu.
Ako sa cítiš v terajšej práci od 1 do 10?
- Vzťahy: Ako sa ti pracuje s kolegami, šéfom a zákazníkmi? Sú tvoji kolegovia nápomocní, cítiš sa ako súčasť komunity, ktorá formuje tvoj život a život naokolo k lepšiemu?
- Príležitosti rastu: Mal si priestor naučiť sa niečo nové? Vyhľadával si to? Ak si mal zodpovednosť, ako si sa k nej postavil? Čo si sa za minulý rok naučil?
- Spokojnosť: Vieme, že nič nie je dokonalé, ani práca ani vzťahy. Čo je tvojich 80 %, ktoré vytvára tvoju spokojnosť v práci? Tu je dôležité rozlišovať medzi vecami, ktoré vieme a nevieme ovplyvniť. Veľa problémov vyrieši otvorená komunikácia, zmena spôsobu, ako niečo komunikujeme a inokedy drobná úprava procesu.
Možno si v situácii, že si dlhodobo nespokojný a nevieš okolnosti zmeniť. Čo ti bráni odísť? Je dôvodom tvoje pohodlie, zvyk? Strach z nového? Neistota? Prečítaj si viac o tom, že nikdy nie je neskoro na zmenu práce alebo návod ako uspieť v novej práci. - Hodnoty: Korešponduje tvoja práca a team s hodnotami, ktorými sa v živote riadiš? Ak nie, časom sa aj tak vaše cesty rozídu, lebo to bude v tebe vytvárať neustály nesúlad a nespokojnosť.
Zhodnoť svoje silné stránky, talenty a zručnosti.
- Kedy si zažil „flow“ - ten pocit, keď si zabudol na priestor a čas? Pri akých činnostiach to zažívaš?
- Ktoré úlohy ti idú prirodzene? (Väčšinou sú to veci, ktoré nepovažuješ za nejakú super zručnosť a ľudia ťa za to obdivujú.)
- Na čom môžeš stavať? Aké sú tvoje certifikáty, skúsenosti, zručnosti a ktoré sa potrebuješ doučiť?
2. Čo vlastne chceš?
Tu sa zastav. Fakt si sadni a zamysli sa kam smeruješ. A vieš čo chceš dosiahnuť? Ak máš konkrétny cieľ – super. Ak nie, polož si otázku:
„Keby mala byť moja kariéra o rok o 20 % lepšia, ako by to vo výsledku vyzeralo?“
Použi SMART metódu:
Špecificky:
Namiesto „zlepšiť prezentáciu“ si daj cieľ „absolvovať školenie prezentačných zručností.“
Merateľne:
Sleduj výsledok. Vypýtaj si spätnú väzbu po skončení každej firemnej prezentácie.
Dosiahnuteľne:
Ciele by ťa mali motivovať, nie paralyzovať. Nečakaj 100 % - nú spätnú väzbu. Ak si mal hodnotenie na 60 % a posunieš sa na 80 %, je to úspech. Každý posun vpred je zlepšenie.
Relevantne:
Cieľ ti má dávať zmysel a pomáhať v tvojej profesii.
Časovo ohraničene:
Vždy si urč termín, inak budeš veci odkladať.

3. Rozkúskuj slona
Veľké ciele sú skvelé, nadchnú nás. Ale často aj pohltia, lebo nevieme, kde začať a ku koncu dňa neurobíme vôbec nič. Kľúč je v tom, rozdeliť si cieľ na „mikroúlohy“.
Príklad:
Rozumiem bežným komunikáciám v angličtine, ale dlho som nerozprával a ťažko sa mi vyjadruje. Teraz máme však porady so zahraničným partnerom a potrebujem hovoriť bez toho, aby som si všetko prekladal v hlave.
Cieľ: Do 6 mesiacov zvládnem plynulo komunikovať na týždenných pracovných mítingoch v angličtine, vrátane podania statusu, položenia otázky a krátkej reakcie na kolegov.
Rozdelené kroky:
- Do 30 dní si postaviť mikroslovník do práce (40 fráz)
– Učíš sa to, čo reálne používaš a je to zvládnuteľné. (frázy ohľadom statusu projektu, procesu, riešenia aktuálnych zadaní a pod.) - Každý deň 5 minút čítania v angličtine
- To, čo ťa zaujíma, aby ti to robilo radosť. A možno zistíš, že už čítaš 10, potom 15 min… Po každom takomto čítaní si nahlas v pár vetách povedz, o čom si čítal. - Raz týždenne min. 20 minút pasívneho vstrebávania angličtiny
– Nič náročné, len si pustíš podcast, YouTube video, audioknihu. Môžeš to robiť popri varení, šoférovaní, behu. Cieľom je porozumieť kontextu bez memorovania. - Raz mesačne 1 malý jazykový výstup
– Povedať krátky status po anglicky, napísať e-mail v angličtine, zhodnotenie mesiaca... - Raz za kvartál rýchle zhodnotenie
– Čo mi funguje? Čomu rozumiem lepšie a zlepšuje mi výkon? Čo mi nefunguje a čo môžem zlepšiť?
Prečo to funguje?
Nepotrebuješ sa učiť denne a sú to malé kroky, ktoré ťa nepreťažujú. Je to zamerané na pracovný kontext a buduješ si popritom sebavedomie.
Takto to zrazu nevyzerá ako neprekonateľná hora, ale ako schody, po ktorých vieš postupne vyliezť až nahor.
Páči sa ti systém, kde postupne naberáš skúsenosti, ktoré okamžite uplatníš v praxi? Chceš byť platený podľa toho, ako dobrý si a ako napreduješ? Pozri
si naše voľné pozície.
4. Sleduj svoj pokrok
Toto je miesto, kde väčšina ľudí zlyhá. Ciele si dajú, kroky si rozpíšu a potom sa k tomu už nevrátia.
Urob to inak:
- Raz mesačne si sprav 20-minútovú „kontrolu“.
- Zhodnoť, čo funguje a čo nie.
- Uč sa zo zlyhaní a chýb. Zlepšuj smerovanie na základe dosiahnutých výsledkov.
- Ak je potrebné, uprav spôsob, ako sa dostaneš k cieľu. Je to práca s realitou.
- A hlavne oslavuj malé výhry. Sú to kamienky, z ktorých sa skladá tvoja cesta a budú ťa motivovať pokračovať v práci vo chvíľach, keď sa ti nebude dariť.
Nastaviť si kariérne ciele nie je o tom „dať si záväzok“ na papier. Je to o tom, získať jasnosť, smer a energiu. Vidieť, kam ideš a prečo tam ideš. Ak si ciele dobre plánuješ, budeš mať o rok verziu seba, na ktorú budeš hrdý. A aby sme ťa tam doviedli rýchlejšie, pripravili sme pre teba akčný plán.